CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Rabu, 21 Januari 2009

Peranan MSC Dalam Konteks Pekerjaan



MSC atau dikenali sebagai “ Multimedia Super Coridor ” merupakan salah satu inisiatif kerajaan Malaysia bagi industri informasi global dan teknologi komunikasi (ICT). Pencetus idea bernas tersebut adalah ilham daripada Perdana Menteri Malaysia ke-4, Tun Dr. Mahathir Mohamed pada tahun 1996. Walaupun Malaysia mencapai kemerdekaan hampir 52 tahun, namun masih wujud segelintir masyarakat yang tidak memahami secara mendalam tujuan sebenar pembangunan MSC tersebut. Ia diilham bagi mewujudkan satu kawasan berteraskan teknologi serta pengetahuan yang berkeluasan 15 x 50 kilometer persegi yang menjangkau kawasan segi tiga emas, meliputi utara Menara Berkembar Petronas (KLCC) sehingga selatan Lapangan Terbang Antarabangsa (KLIA), dan turut merangkumi Bandar Putrajaya dan Cyberjaya.

Koridor Raya Multimedia (MSC) yang bermula pada tahun1996 itu adalah bertujuan untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang maju menjelang tahun 2020. Perkembangan MSC telah mengubah negara menjadi hub teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang dinamik dan menjadi teras utama kepada syarikat multinasional seperti syarikat asing dan syarikat tempatan untuk mengeluarkan produk multimedia dan komunikasi serta penyelidikan (P&P) yang berkaitan dengan ICT.

Jika dilihat dari asasnya projek MSC menunjukkkan kejayaan apabila sejumlah 1,208 syarikat telah diberi status MSC, penjanaan 19000 pekerjaan berasaskan pengetahuan, penjualan produk berasaskan ICT sebanyak RM 68 juta dan sejumlah RM 522 juta telah dibelanjakan untuk P&P. Disamping itu, MSC juga telah memainkan peranannya dalam usaha memupuk penginovasian dan perkembangan syarikat yang berasaskan ICT di mana pada hari ini apa yang boleh dilihat lebih 70 peratus daripada syarikat sekuriti MASDAQ berstatus MSC.


Konsep pembangunan MSC berjaya menambat perhatian hampir 900 buah organisasi berteraskan multinasional, syarikat asing serta firma tempatan untuk membuat pelaburan di kawasan MSC yang telah dispesifikan. Kebanyakkan syarikat tersebut adalah syarikat berteraskan multimedia, telekomunikasi, perkhidmatan serta penyelidikan dan pembangunan (R&D). Sementelahan itu, MSC merupakan peneraju utama kepada 48 syarikat yang menjalankan proses operasi perkongsian, perkhidmatan dan penyumberan luar (SSO) yang bertaraf dunia. Proses MSC telah memberi kesan dalam mewujudkan hampir 11, 200 peluang pekerjaan kepada masyarakat tempatan.

MSC menjana peluang pekerjaan. Namun persoalan yang kini hangat diperkatakan ialah, “Adakah pembangunan MSC dapat menjana peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia, terutamanya kepada golongan siswa dan siswi lepasan institusi pengajian tinggi (IPT)? ”

Secara logiknya, pelaburan yang dibuat dalam projek MSC daripada pelbagai syarikat asing memberikan 1001 manfaat kepada rakyat Malaysia terutama sekali kepada golongan pelajar. Hal ini kerana, selain melabur dalam bidang yang berkaitan dengan teknologi, syarikat tersebut juga tidak pernah alpa dalam pembangunan modal insan. Hal ini, dapat dilihat melalui penyediaan biasiswa kepada golongan pelajar yang berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat pengajian tinggi (IPT) tempatan mahupun luar negara. Hal sedemikian dapat membuka ruang kepada pelajar untuk membina kerjaya dalam syarikat-syarikat tersebut. Antara syarikat berstatus MSC yang menawarkan geran biasiswa kepada mahasiswa dan mahasiswi ialah Petronas, Intel Corporations, Tenaga Nasional Berhad (TNB) , Telekom Malaysia (TM) dan lain-lain lagi.

Malahan, melalui biasiswa yang disediakan oleh syarikat-syarikat tertentu, para pelajar sekaligus akan mendapat pendedahan awal sebelum memasuki pekerjaan yang sebenar. Perkara ini dapat diperjelaskan lagi iaitu pelajar IPT akan menjalani latihan industri ataupun praktikum dibawah pengawasan serta kawal selia syarikat terbabit. Disamping itu, ia juga dapat meningkatkan tahap “ soft skill ” dalam menggalakkan pelajar untuk menceburkan diri di dalam projek serta program yang dilaksanakan.



Tanggal 13 Disember 2005, wujudnya satu portal rasmi Kerajaan Malaysia iaitu e-Kerajaan (http://www.gov.my/) yang telah dirasmikan oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN). Terdapat pelbagai kelebihan daripada hasil penciptaan portal tersebut, misalnya syarikat kerajaan (GLC) dan syarikat swasta berpeluang mengiklankan pelbagai peluang pekerjaan melalui portal tersebut. Secara tidak langsung, hal ini menyediakan satu akses kepada kemudahan rakyat terutamanya kepada golongan pelajar lepasan universiti dalam mencari pekerjaan. Melalui portal tersebut juga permohonan pekerjaan boleh dilakukan secara atas talian atau “online”. Antara rangkaian atas talian atau “online” yang menyediakan kemudahan akses mencari pekerjaan ialah melalui laman web. Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (JPA) (http://www.spa.gov.my/) ataupun melalui laman web Bursa Buruh Elektronik (http://www.elx.gov.my/)

Selain itu dengan wujudnya portal –portal seperti ini, rakyat dapat mengakses pelbagai perkara berkaitan dengan tender-tender daripada organisasi kerajaan, berita-berita muktahir, membuat aduan kepada agensi kerajaan dan lain-lain. Justeru itu, ini adalah merupakan salah satu inisiatif kerajaan untuk mewujudkan sebuah kerajaan berteraskan elektronik yang boleh menjana cara penyampaian oleh kerajaan dan seterusnya mengurangkan kerenah birokrasi.


Kewujudan MSC juga membuka peluang dalam bidang pendidikan seterusnya kepada peluang pekerjaan. Penubuhan Universiti Multimedia Malaysia (MMU) di Cyberjaya boleh dianggap sebagai pemangkin kearah melahirkan graduan unversiti yang mempunyai prospek kepada pekerjaan. Hal ini kerana bidang-bidang yang ditawarkan adalah berkaitan dengan multimedia dan teknologi seperti bidang kejuruteraan, IT, pengurusan dan kreatif. Bidang-bidang yang ditawarkan oleh MMU ini memenuhi kehendak serta kriteria dalam bidang pekerjaan terutama sekali pekerjaan yang ditawarkan oleh syarikat-syarikat yang bertapak di dalam MSC.

Selain itu, MMU juga banyak mengadakan hubungan kerjasama dengan syarikat-syarikat berstatus MSC seperti Telenor Research and Innovation Center Asia Pasific untuk menjalankan penyelidikan dan pembangunan dalam bidang ICT. Syarikat-syarikat tersebut telah melihat MMU sebagai sebuah universiti yang dapat menggabungkan antara pendidikan dan pekerjaan. Melalui kerjasama ini secara tidak langsung memberi peluang kepada pelajar-pelajar tempatan untuk berkecimpung di dalam bidang penyelidikan bagi membantu membangunkan industri ICT di Malaysia dan seterusnya memberi peluang kepada rakyat Malaysia untuk menceburi bidang ICT di peringkat antarabangsa.

Dengan memperbanyakkan lagi peluang pekerjaan kepada rakyat Malysia dan sekaligus mengurangkan kadar penggangguran di kalangan graduan universiti, kerajaan juga telah mengambil inisiatif dengan membangunkan beberapa lagi kawasan berstatus MSC seperti di Kulim, Kedah, Bayan Lepas, Pulau Pinang dan Meru, Perak. Kawasan-kawasan ini telah dilengkapi dengan kemudahan dan infrastuktur serta pelbagai inisiatif diberikan kepada syarikat-syarikat yang berminat untuk melabur di kawasan tersebut. Kemasukan syarikat-syarikat ini seterusnya membuka peluang kepada rakyat-rakyat tempatan untuk mengisi kekosongan jawatan yang ditawarkan.

Kesimpulannya, kewujudan kawasan MSC dan kemasukan syarikat yang diberikan status MSC ini menyediakan peluang kepada rakyat tempatan disemua peringkat dan bidang. Oleh itu, kerajaan seharusnya perlu mempromosikan MSC Malaysia ke peringkat antarabangsa bagi menarik minat lebih banyak lagi syarikat-syarikat lain untuk turut serta melabur di dalam MSC Malaysia.

Lonjakkan MSC menumpukan kepada pengekalan dan daya saing yang berfokus kepada penginovasian. Tujuan aplikasi perdana untuk MSC iaitu kerajaan elektronik (e-kerajaan), kod pelbagai guna (teknolgi kod bisteri), e-Dagang, pembangunan tekno-usahawan, tele-perubatan, sekolah besteri diperingkat pelaksanaan. Strategi ini diperluaskan untuk mempercepatkan pertumbuhan bagi industri ICT yang pesat serta penggunaan produk dan perkhidmatan ICT tempatan yang berinovatif. Kehadiran produk MSC ini telah mensasarkan 250 buah syarikat yang meliputi syarikat tempatan dan multinasional, aplikasi perdana dipertingkatkan bertujuan untuk memperkukuhkan daya saing negara dalam mewujudkan industri ICT yang berdaya saing tinggi dan dapat bersaing diperingkat serantau mahupun antarabangsa.

Projek MSC yang dilaksanakan adalah bertujuan untuk melahirkan masyarakat bestari antarabangsa bagi menikmati faedah sosial dan ekonomi yang menjangkakan hampir 245,000 peluang pekerjaan bernilai tinggi akan diwujudkan. Lonjakkan MSC diperluaskan ke seluruh dunia dan menjadikan Malaysia sebuah masyarakat berpengetahuan di mana bilangan masyarakat berstatus MSC dipertingkatkan kepada 500 buah. MSC juga turut dihubungkan dengan 12 bandaraya dalam rangkaian maklumat antarabangsa untuk mempertingkatkan faedah sosial dan ekonomi serta persekitaran yang menggalakkan aktiviti serta inovasi untuk menuju ke sempadan teknologi yang baru.

Sejak dasar Sains dan Teknologi negara utama dan dasar pembangunan Teknologi Perindustrian digubal, pembangunan P&P telah diintegrasikan dalam pelan pembangunan negara yang menyeluruh. Namun untuk mengukuhkan lagi teknologi, kerajaan telah melancarkan Dasar Sains dan Teknologi Negara kedua (DSNT2) untuk merangsang teknologi dan menggalakkan ekonomi yang didorong oleh inovasi.

0 ulasan: