CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Khamis, 15 Januari 2009

Revolusi Teknologi Tunggak Pekerjaan




Bidang teknologi mempunyai satu konsep yang meluas dan juga mempunyai lebih daripada satu takrifan. Istilah teknologi selalunya berhubung rapat dengan sesuatu rekaan dan gadjet yang mana ianya menggunakan prinsip sains dan proses terkini. Namun begitu, sejauh mana generasi alaf ke 21 pada masa kini memahami tentang erti sebenar penguasaan ilmu teknologi tersebut.

APAKAH TEKNOLOGI
Menurut sumber daripada Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi ke 4 teknologi ditakrifkan sebagai satu aktiviti atau kajian yang menggunakan pengetahuan sains untuk tujuan praktis dalam bidang industri, pertanian , perubatan, perniagaan dan seumpamanya.

Sementalahan itu, teknologi menyatakan istilah bahawa maklumat teknologi yang berkaitan dengan penyimpanan, pemprosesan dan juga penyebaran maklumat secara elektronik iaitu melalui penggunaan teknologi komputer dan juga telekomunikasi .

Perkembangan dunia komunikasi sangat berkait rapat dengan perkembangan teknologi dengan perkembangan teknologi. Perkembangan teknologi berlaku bagaikan cendawan yang tumbuh selepas hujan dan sudah menjadi seperti ombak yang tidak dapat dikawal. Dengan adanya teknologi, proses untuk berkomunikasi menjadi lebih mudah, mobiliti imformafi menjadi sangat tinggi dan cepat.


Malahan, segala informasi di seluruh dunia dapat diketahui dengan pantas dan mudah. Peranan teknologi maklumat dan komunikasi turut menjadi tunjang bagi kejayaan pembangunan dalam pelbagai bidang. Sehingga kini, perkembangan budaya, ilmu pengetahuan, pendidikan, pekerjaan dan sebagainya menjadi semakin pesat disebabkan kehadiran teknologi komunikasi.

Tanggal Malaysia melangkah masuk ke abad ke-21 ianya membawa satu pengertian yang bermakna dalam mencorak kemajuan dan pemodenan negara. Sehubungan dengan itu, Tun Dr Mahathir Mohamad memberi keperihatinan dalam bidang teknologi yang boleh merentas era globalisasi, multimedia super koridor seiring dengan negara maju seperti Amerika Syarikat.

Takrifan yang pertama ialah pembangunan dan penggunaan alatan mesin bahan dan proses untuk menyelesaikan masalah manusia. Maksud yang kedua digunakan dalam bidang ekonomi yang mana teknologi dilihat sebagai tahap pengetahuan semasa dalam menggabungkan sumber bagi menghasilkan produk yang dikehendaki. Oleh itu, teknologi akan berubah apabila pengetahuan teknikal kita berubah.

Perkembangan teknologi komunikasi bermula dengan penemuan alat cetak pada tahun 1041. Walaupun Johann Gutenberg adalah berasal dari Jerman dan beliau dikenali sebagai orang yang membuat proses percetakan menjadi lebih cepat dan menjimatkan pada tahun 1436. Namun pemikiran beliau adalah berdasarkan penemuan awal alat cetak di China pada tahun 1041 tersebut.


Di era globalisasi kini, masyarakat boleh dikatakan amat bergantung kepada teknologi di dalam kehidupan seharian terutamanya dalam bidang pekerjaan. Situasi seperti ini, menjadikan kemajuan teknologi sering kali diukur dengan melihat pelbagai penciptaan produk teknologi yang semakin meningkat saban tahun terutamanya dalam memudahkan dan mempercepatkan sesuatu proses kerja.

Secara keseluruhannya, penggunaan teknologi dengan evolusi pekerjaan dalam ekonomi tidak mempunyai struktur perhubungan yang sistematik. Kemunculan pelbagai jenis mesin menunjukkan perkembangan yang berperingkat dalam tempot waktu yang lama.

Malah, sesetengah pendapat menyatakan bahawa dengan peningkatan penggunaan teknologi dalam bidang pekerjaan telah mengakibatkan sesetangah pekerjaan menjadi tidak penting dan mewujudkan pekerjaan baru yang semakin maningkat. Sebagai contohnya, kebanyakkan kilang mengurangkan bilangan pekerjanya bukan hanya disebabkan oleh faktor ekonomi malahan turut berpunca daripada penggunaan mesin dan robot dalam proses menghasilkan produk. Selain itu, kakitangan institusi kewangan seperti bank juga kini sudah mengurangkan penggunaan tenaga kerja tetapi lebih menumpukan kepada penggunaan mesin seperti ATM, deposit tunai dan sebagainya.

0 ulasan: